Digitalisering och verksamhetsutveckling är två mycket omdiskuterade begrepp. De har många beröringspunkter och implementerade på rätt sätt så är de inte enskilda engångsprojekt.
De ska vara integrerade, pågående processer som bland annat syftar till att förbättra och öka det värde som levereras mot kunder, som i sin tur leder till att företag blir mer konkurrenskraftiga på sin marknad.
Hur fungerar detta i verkligheten?
Det handlar om att ha som rutin, i alla leden, att aktivt ställa sig frågan; Gör vi rätt saker, på rätt sätt och av rätt person? Vilka förväntningar har kunden på oss som leverantör och kan vi överträffa dem genom att ligga steget före?
I arbetet med dessa frågor ska digitaliseringen ses som en möjlighet och ett verktyg för att öka både den inre och den yttre effektiviteten.
Digitalisering ska inte ses som ett självändamål utan som ett sätt att reducera arbetsmoment som inte är värdeskapande, effektivisera processer och flöden. Det sker genom att implementera utvalda system som fungerar för just eran verksamhet, samt plocka bort de som inte hjälper er framåt.
Jag studerar just nu till Marketing Automation Specialist, där digitalisering av processer och system är en självklar del i att hitta effektivare sätt att nå sina mål. Uppdatering av digitala systemstöd utifrån dagens utmaningar, ger tydliga effektivitets och resurs vinningar som är en förutsättning för att på ett hållbart sätt kunna ligga i framkant på en konkurrensutsatt marknad. Som företag får man mer tid till att göra det man gör bäst; att leverera konkurrenskraftiga tjänster och produkter till sina kunder.
I min nya roll som kommunikatör på Ditwin kommer jag att arbeta mer med dessa frågor, och visa på digitaliseringens och “Industri 4.0” olika fördelar.
Ditwin finns här för att vara er guide på vägen till hållbarare och resurssnålare innovations- och tillverkningsprocesser.
Vill du veta hur?
Kontakta oss gärna så berättar vi mer!